Golvvas formgiven till H55 utställningen av Paul Kedelv

Ett av våra senaste nyförvärv är denna eleganta golvvas formgiven av Paul Kedelv till H55 utställningen, den internationella bostads- och konstindustriutställning som ägde rum i Helsingborg sommaren 1955.

Den antikinspirerade vasen med sin horisontella bård som vid första anblicken ser ut som ett meandermönster består i själva verket av den stiliserade bokstaven H. Själva signumet för H55 utställningen. Vasen är nästan 60 centimeter hög och är tillverkad i en så kallad överfångsteknik, som är en teknik inom konstglas med vilken en glaskärna får överdrag av glas i olika färger. I detta fall en vitglasmassa med dekor i gråblått glas.

Paul Kedelv, 1917-1990, var en svensk glasformgivare verksam i det som kallas glasriket i Småland. Han föddes i Orrefors och redan som 14-åring började han på Orrefors glasbruk med glaskonstnärerna Simon Grate och Edward Hald som lärare. Han hade först tänkt sig bli gravör men blev istället antagen till ”ritateljén” vid bruket mycket pga. sin fallenhet för att teckna. Han sa om sig själv att han ”var född med pennan i sin hand”.

1946 blev Kedelv antagen till Högre konstindustriella skolan i Stockholm (Konstfack) på skulptörlinjen. Det var Edvin Öhrström som påverkade honom att söka till skolan. Den lärare som kom att betyda mest för honom denna tid var skulptören och keramikern Robert Nilsson som var huvudlärare i träskulptur och modellering vid Konstfackskolan 1947-57.

Under sin aktiva tid som glaskonstnär skar Kedelv ofta ut sina modeller i trä innan man började arbetet i hyttan.

Efter avslutade studier blev Kedelv verksam på Flygsfors glasbruk 1949-1956. Detta glasbruk tillverkade i slutet av 40-talet hushålls och belysningsglas och Kedelv anställdes främst för att arbeta med belysningsglas. Men när efterfrågan på denna sorts glas minskat fick han fria händer att ta fram nya produkter. Det var nu han bland annat ritade de för 50-talet så typiska coquilleglasen, färgade skålar och vaser som denna H55 vas.

Mellan 1956 och 1977 arbetade han vid Reijmyre glasbruk där han bland annat gjorde serierna Harlekin, Sari och Saragasso, men även glasserviser och djurfigurer. Kedelv har även formgivit produkter för Nybrofabriken i Fröseke och ritat lampor för Fåglaviks glasbruk.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *