”King Kong” lånas ut till konsthallen på Falsterbo strand

Vad sägs om en utflykt till Falsterbo? Nu har du möjlighet att möta ”King Kongs” blick. Konstverket är en gigantisk teckning (156 x 210 cm) av konstnären EvaMarie Lindahl som Kulturmagasinet just nu lånar ut till Konsthallen på Falsterbo Strandbad och utställningen ”Aleksandra Kucharska och EvaMarie Lindahl” som pågår från 7 december 2019 till och med 9 februari 2020.

Teckningen ingår i gorillaprojektet The Characters (karaktärerna) som består av en serie av åtta mindre teckningar plus vår stora teckning King Kong. Förlagorna till teckningarna är en serie fotografier som avporträtterar gorillor på London Zoo.
Fotografierna är gjorda som klassiska porträtt med fokus på individerna samt deras ögon och olika ansiktsuttryck. På London Zoo hängdes porträtten nära gorillaburen så att de avfotograferade gorillorna tittade på de fängslade gorillorna.

Konstnärens huvudsakliga fokus under arbetet med projektet har varit, att utforska djurparkers ideologi och estetik.

EvaMarie har med sitt verk uppmärksammat själva ögonkontakten mellan gorilla och betraktare. Ögonkontakt är ett viktigt kommunikationssätt men kanske inte alltid helt lätt att tyda. Vi har fått lära oss att ögonkontakt mellan människor och djur kan uppfattas som ett hot. Att söka ögonkontakt med en gorilla kan innebära en fara. Men vem är det egentligen som betraktar vem?

EvaMarie är född 1976 i Viken, Hon utbildade sig på Gotlands konstskola 1990-2000, Umeå Konsthögskola 2003–2005, Det Fynske Kunstakademi i Odense 2002–2003 samt på Malmö Konsthögskola 2005–2008, där hon tog en magisterexamen i fri konst.

EvaMarie arbetar främst med blyertsteckning som teknik. Hon jobbar ofta med olika konstprojekt som ligger i skärningspunkten mellan kritiska djurstudier, bildkonst och aktivism. Sedan 2015 är Lindahl doktorand inom konstnärlig forskning vid Edge Hill University utanför Liverpool där hon forskar i kritiska djurstudier.

Fotokonstnären Nathalia Edenmont skänker konstverk till Kulturmagasinet/Helsingborgs museer

Efter ett flertal samarbeten med Helsingborgs museer väljer Nathalia Edenmont att skänka ett konstverk till Helsingborgs museers samling. Konstverket är ett C-print från 2018 med titeln:  I Spy with My Little Eye och är utvalt av Nathalia för att det är mest likt de verk av henne som ställts ut på Dunkers kulturhus. Det avbildar en naken kvinna ”klädd” i växter och blommor.

Nathalia Edenmont är en svensk-ukrainsk konstnär född 1970 som har varit verksam i Sverige sedan 1991. Hon arbetar med konstfotografi som ofta tar utgångspunkt i hennes uppväxt och liv och använder gärna levande växter, döda djur och djurdelar i sin konst. Den nakna kroppen klädd i blommor och växter, såsom det donerade verket, är ett vanligt motiv. Genom sina utmanande och ibland känsliga bilder vill Nathalia visa på samhällets dubbelmoral. Hon är en av Sveriges mest uppmärksammade samtidskonstnärer och har haft utställningar i bland annat USA, Tyskland, Ryssland och Frankrike.

Helsingborgs museer har samarbetat med Nathalia vid två olika tillfällen i samband med utställningar i Dunkers kulturhus. Dels i utställningen Med känsla för grönt-en utställning i Fredriksdals anda, där konstverken i utställningen skulle ge fria associationer och skapa nyfikenhet om bland annat hållbar utveckling och natursyn. Men också i utställningen Through the eyes of Nathalia Edenmont där föremål ur Helsingborgs museers samling visades upp som referenser till Nathalias liv och konstnärskap.

Nathalia Edenmonts konstverk väcker känslor, skapar diskussion och lämnar få oberörda. Hennes konstnärskap har en nästan fysisk påverkan på betraktaren. Orädd och med omättlig nyfikenhet tar hon sig an ämnen som menstruation och tonårens spirande sexualitet. Genom sin personliga historia undersöker Nathalia Edenmont erfarenheten av att vara kvinna, och uttrycker detta genom fotografi.

Vi på Kulturmagasinet/Helsingborgs museer är mycket stolta över detta tillskott till museisamlingen.

Knytblusen är ständigt aktuell

Självporträtt av Gittan Jönsson iförd gul knytblus. Oljemålning på duk från 2018.

2018 blev knytblusen en symbol för den virala kampanjen #knytblus, ett ställningstagande för Sara Danius under den då pågående krisen inom Svenska Akademien kring den s.k. ”Kulturprofilen”. Tusentals personer publicerade selfies iklädda knytblus med hashtaggarna #knytblus och #knytblusförsara på Instagram, och Stortorget i Stockholm fylldes till bristningsgränsen med kvinnor i knytblusar.

En annan koppling till Sara Danius är att hennes alter ego hette Gittan Jönsson.

Gittan Jönsson fick Sydsvenska Dagbladets kulturpris 2019.
Gittan Jönsson är född 1948 i Helsingborg, utbildad på Konstfack i Stockholm 1967 – 72. Hon bor och arbetar både i Berlin och på Österlen.
Hon är en feministisk pionjär. I sina verk gestaltar hon maktstrukturer och sociala relationer.

Mycket av hennes konst handlar om kampen för jämlikhet, men ofta skildrad med en viss humor.

H55-modell för beskådning

Just nu kan du se Rolf Sjölanders makalösa modell av H55-utställningen på Kulturmagasinet. Den fina modellen kommer finnas för beskådning fram till och med 8 december. Missa inte att ta del av en bit Helsingborgshistoria när du besöker Fredriksdals julmarknad om du inte besöker oss tidigare.

Glöm inte hälsa på oss under Jul på Fredriksdal

Personalen på Kulturmagasinet/Helsingborgs museer är på plats och deltar under Fredriksdals julmarknad. Kom gärna förbi och prata kulturhistoria eller ställ frågor om äldre tiders Helsingborg. Vi finns i bokförsäljningen i Kulturmagasinet där vi bland annat säljer julböcker, lokalhistorisk litteratur och vykort. Välkomna!

Invigning av konstinstallationen Beta på Råå nya torg

Välkomna nästa fredag den 15 november kl 10-11. Adress: Lybecksgatan 30.

Konstnär Christian Andersson har skapat installationen Beta, som föreställer två dolksvansar krypande österut över torget från Lussebäcken och havet.

Dolksvansar är havslevande leddjur och räknas som levande fossiler. De finns idag endast kvar på den amerikanska östkusten. Hur kom det sig att just dessa hamnade här i Helsingborg?

Kom och hör konstnären Christian Andersson berätta mer om sin idé och hur utformningen av verket gått till.

Invigningen inleds med tal av kulturnämndens ordförande Cecilia Engström.

Efter samtal med konstnären blir det mingel och fika, och möjlighet att ställa egna frågor.

Mer information om konstnären hittar du här.

Helene Schjerfbeck lånas ut till Finland

Kulturmagasinet lånar ut målningen Flickan och madonnan av konstnären Helene Schjerfbeck till  utställningen Resorna ledde till mig själv– Helene Schjerfbeck, på konstmuseet Ateneum i Helsingfors 15/11 2019 – 26/1 2020. Det är första gången målningen visas i Finland.

Helene Schjerfbeck, 1862-1946, betraktas som ett av de främsta namnen inom den finska konsthistorien. Hon inledde sina konststudier anmärkningsvärt tidigt, redan vid 11 års ålder 1873, vid Finska konstföreningens ritskola i Helsingfors. Hösten 1880 reste hon till Paris efter att ha mottagit ett resestipendium.

Schjerfbeck började måla i 1800-talets naturalistiska och historiserande stil, men utvecklade genom åren ett alltmer reducerat och sparsmakat modernistiskt måleri. Mest omtalad är hon för sina uttrycksfulla och avskalade självporträtt — de flesta och mest kända är målade under åren 1939–1945 då hon var kring åttio år gammal.

Flickan och madonnan är Kulturmagasinets/Helsingborgs museers enda konstverk av Schjerfbeck. Det är en tekniskt mycket skickligt utförd oljemålning på duk som målades 1881 i Paris, då Schjerfbeck endast var 19 år gammal. Målningen är ett ömsint porträtt av en ung flicka som lutar sig fram över ett bord med några blommor i ena handen som hon håller fram till en liten madonnaskulptur. Målningen skänktes till museet 1974 som testamentarisk gåva.

Utställningen i Helsingfors handlar om åren då Helene Schjerfbeck fann sitt konstnärliga uttryck och fokuserar på resorna till Frankrike, Italien och Storbritannien i slutet av 1800-talet. Utställningen visades tidigare i år på Royal Academy of Arts i London, men har på Ateneum utökats med fler verk bland annat vår målning ”Flickan med madonnan”.

Nyförvärv till samlingen

Vårt senaste nyförvärv är konstverket: 2°, Två grader, av konstnären Lena Ignestam. Inventarienummer 1042-2019

Det är en inbunden artistbook i pappers-popup teknik föreställande ett korallrev med fiskar. På ena sidan är korallrevet färggrant och fullt av liv medan den andra sidan är gråaktig och allt liv är dött.

Boken består av många sammanfogade pappersdelar målade med akvarell och tusch. Boken kan fällas ihop, stängas och öppnas.

Konstnären har jobbat med temat klimat och natur i många år. Verket handlar om havets skönhet och skörhet samt om människors förhållande till naturen.

Lena Ignestam är född 1965 och är utbildad på Den Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn 1992-99 och Nordiska Konstskolan i Karleby, Finland 1988-90.

Hon jobbar både med skulptur och installationer, animation och teckning. De senaste åren har Lena främst  arbetat med offentlig konst i konstellationen – Zunino Ignestam Studio offentlig konst.
Några av hennes offentliga verk finns att se i Helsingborg: ”Sjungande sten” på Dahlhems LSS och ”Sol vind och vatten” på Maria SOL.

KMpodden #3 om väsen är släppt

Nyfiken på väsen av olika slag? KMpodden finns nu ute med ett nytt avsnitt, Från Brunnsgubben till Slenderman. Poddens två medarbetare Pelle Johansson och Anna Bank lyfter fram några berättelser om väsen och samtalar om dem med särskilt inbjudna gäster.

Tron på att det finns väsen där ute har varit och är på vissa håll stark. I den äldre tillvaron var de för många ett självklart inslag i det vardagliga – väsen som hjälpte till, varnade och lärde men också kunde skada och i värsta fall döda. Ibland fanns de bland människorna på gården och ibland fanns de på bestämda platser ute i naturen, vid skogar och sjöar, ja till och med nere i gruvor.

Men väsen är ingen historisk kuriositet, de har följt med oss människor in i det digitaliserade 2000-talet där de flyter med på Youtube och Instagram.

Vad väntar du på? Lyssna här!

Lyssna också där poddar finns via iTunes, Soundcloud eller annan app.

Invigning av skulpturen Fragile på Mariastadens nya torg

Konstnär Roland Persson har skapat skulpturen Fragile, som föreställer enstaka djur från hela världen. En bergsget, en albatross, en afrikansk ibis-stork, en pingvin, en korp samt en liten fälthare står bland packmaterial med texter som ”Fragile” och ”Denna sida upp”. Djuren tittar åt olika håll som om de skyddar varandra eller undrar över var de hamnat. De skapar en cirkel utan fram- eller baksida, och ser ut över den skånska nejden där det tills alldeles nyligen bara fanns jord, åkrar och ängar.

Välkomna nu på fredag den 18 oktober kl 15.00.
Adress: Det nybyggda torget vid Grepgatan 28-38.

För mer info om konstnären, se www.rolandpersson.se